Terveellistä poronlihaa

Nettiä selatessa törmäsin muutaman vuoden takaiseen artikkeliin, jossa kerrotaan Tromssan yliopistossa tehdystä poronlihaa koskevasta tutkimuksesta. Artikkelissa kerrotaan että poronliha on erittäin terveellistä ja vähärasvaista. Tämän olemme täällä pohjoisessa tienneet ennen tätä tutkimustakin. Isä selitti poronlihan terveysvaikutuksia minulle jo kun olin pikkutyttö. Poronliha oli kuulemma kasvisruokaa! Tämä oli isän mukaan siksi, koska poro syö puhtaasta pohjoisen luonnosta pelkkiä kasveja. Minuunhan se meni ihan täydestä. Ja edelleen poro maistuu. Taisipa isä olla kuitenkin aivan oikeassa.


Tromssan yliopiston tutkimuksen tuloksena voidaan poronlihaa verrata terveellisyydessä kalaan. Tutkimustulosten mukaan vain 100 grammaa poronlihaa sisältää suositellun päiväannoksen omega 3 ja 6 rasvahappoja. Poronliha on myös erittäin vähärasvaista muihin lihoihin verrattuna. Sen rasvapitoisuus on keskimäärin kaksi prosenttia kun esimerkiksi naudan rasvapitoisuus on yhdeksän prosenttia. Poronliha sisältää myös runsaasti B12 vitamiinia. 


Syy siihen, että poronliha on terveellistä on se, mitä poro syö. Poron ruokavalio koostuu pääasiassa erilaisista jäkälistä talvella ja vihreistä kasveista kesällä joita se nauttii suoraan puhtaasta luonnosta. Tämä ruokavalio takaa luonnossa laiduntaneiden porojen lihan hienon maun.


Poronliha osana jokapäiväistä ruokavaliota on suositeltavaa meille kaikille. Porosta voi laittaa kaikenlaisia ruokia kuten pihvejä, käristystä, kastikkeita, pataruokia, kuivaalihaa, paistia ja keksi sinä lisää. Lumiporo toimittaa poronlihaa jo Pohjanmaalle, toivottavasti tulevaisuudessa kanavat vielä etelämmäs löytyvät.


Herkullisia hetkiä poronlihan parissa! Hmm.. Kotikeittiö alkaa kehittelemään nyt seuraavaa reseptipostausta. Kuvassa yllä Asko kiikaroimassa poroja itäpuolella Mustaa tunturia.

Artikkelin Tromssan yliopiston tutkimuksesta löydät tästä: http://sciencenordic.com/reindeer-meat-healthy-fish